fredag 2 december 2011

Rickard Nyberg föreslår Michael Bjerkhagen och Annica Anderbrandt

"Michael Bjerkhagen är en bra präst. Klar och tydlig när han predikar och har enligt vad jag hört iallafall ett mycket gott renomee av dom som jobbar nära honom. Åren som biskopsadjunkt till Caroline Krook måste ha givit honom en mycket god insikt i det biskopliga arbetet. Jag noterar även att han har forskarstuderat i liturgi vid påvliga universitetet Angelicum i Rom. Han är kanske lite för oerfar...en ännu för att bli biskop då han inte varit kyrkoherde i någon församling och är bara 45 år men absolut ett framtida biskopsämne tycker jag.

Domprosten i Uppsala Annica Anderbrandt är ett annat biskopsämne som jag gillar. Klar och tydlig predikant. Vet dock inget om hur hon är som chef och ledare men hon har bred erfarenhet av flera plan inom kyrkan som församlingspräst, biskopsadjunkt till Claes-Bertil Ytterberg och som kyrkoherde och kontraktsprost i falun innan hon blev domprost i uppsala där jag hört henne predika några gånger.

Rickard Nyberg"

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar