fredag 6 januari 2012

CV - Sonja Grunselius

Sonja Grunselius

Född 1954, läste teologi i Lund 1973-78. Under tiden bildar jag familj, födde första barnet under studietiden, prästvigdes i Skara domkyrka 1978 nyss fyllda 24 år. Stiftet som jag därefter varit trogen.

Som adjunkt: tjänstgöring i Varvs pastorat, Toarp, Skölvene och Blidsbergs pastorat, redan då som vice pastor.

Kyrkoadjunkt i Amnehärads pastorat från september 1983, därefter utnämnd komminister med fullmakt i Sävare pastorat från 1 jan 1989.

Förberedande chefs och ledarutbildning 1994-1995, vikarierande kyrkoherde under större delen av 1996, därefter under 2001 och 2010.

Har innehaft fullmaktstjänsten sedan 1989 och fått utvecklas genom olika kyrkliga uppdrag:
Invald i kyrkomötet 1998, under senaste valen bland de fem/sex i hela riket som fått flest personröster; det vittnar om det förtroende jag har i breda kretsar i stiftet. Jag är även invald i stiftsstyrelsen och stiftsfullmäktige.

Styrka: att aldrig förlora blicken och perspektivet för den ”lilla människan”, alltid kunna möta medmänniskan öga mot öga i samma nivå. Att under alla år haft gåvan att se det goda i samhälle och församling, och förvalta det, med en övertygelse i Luthersk kallelseteologi, att se varje syster och broder i ett skapelse- och dopteologiskt sammanhang.

Förmåga: att inte vara rädd för sin lutherska bekännelse, att aldrig rädas att kliva rätt in i sammanhang där människor blivit oense – för att hitta en gemensam plattform att gå vidare från.
Medlare, där så behövs, ledare, där det förväntas. Omutlig, men är ödmjuk i tjänsten.

I denna tjänst: har arbetat snart under 34 år i Skara stift varav de senaste 22 åren mitt i fåran av väckelsebygden i Skara stift. Det arvet vill jag förvalta på bästa sätt och kommer i stiftssammanhang att föra det vidare efter bästa förmåga.

Jag vet vad Skarastiftsandan är – en god, livsbejakande kristen tro och bekännelse – den vill jag vara med och förvalta och föra vidare, utveckla så att generationerna som ska ta över efter oss, bär detta omistliga arv vidare.

Biskopsämbetet: det är att predika det befriande evangeliet som är oss givet för intet, bara för att Gud älskar sin skapelse, det är att få vara en pastor för de andra i vigningstjänsten, präster och diakoner i stiftet, som behöver stöd, tröst, vägledning i den tjänst de står i. Det är också att vara en Jesu broder och syster för alla i stiftet, eller den som kommer i ens väg, varhelst det är i den världsvida kyrkan, en medvandrare, den som orkar gå ett steg till – det vill jag!

Prioritera: som så många andra före mig: gudstjänsten, navet i allt vad bekännelse heter. Jag vill också lyfta fram dopet, det som är vigningen för oss alla till tjänst och glädje. Det ser jag som kyrkans stora utmaning efter alla skrudar som införskaffas till varje församling för att brukas i särskilda sammanhang – allt börjar med dopet, allt slutar med dopet: Jag är döpt i Jesu namn, Herre tag mig i din famn. Dopet, barn och unga; där skall kraft och energi i första hand skall prioriteras för att det också i Skara stift och i Svenska kyrkan i övrigt skall finnas en framgångsrik morgondag.

Utveckla: lekmännens delaktighet och omistliga tjänst, det är också att lyfta fram dopet, den primära vigningen till tjänst i Kristi kyrka: Jag är döpt i Jesu namn, Fader tag mig i din famn.

Saleby 120105
Sonja Grunselius

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar