torsdag 5 januari 2012

CV - Carin Åblad Lundström

Teologie doktor och domkyrkokaplan för undervisning,
Uppsala domkyrka


Född 1964, uppvuxen i Borås, gift sedan 1991 med Erik,
tre söner och bor sedan 2001 i Uppsala



UTBILDNING
Examina
2010 Teologie doktor, Uppsala universitet
1992 Prästexamen och prästvigning, Skara stift
1991 Teologie kandidatexamen, Uppsala universitet



Akademiska utbildningar
2010 Behörighetsgivande kyrkoherdekurs, Uppsala universitet, 15 hp
1993 Pedagogik, Göteborgs universitet, 5 p
1992 Psykologi A, Uppsala universitet, 30 p


Andra utbildningar
2011 SOUL, Sociala ekonomins Organisationer i Utveckling och Lärande,
Fördjupningskurs i SROI – Social Return on Investment. Serus, Linköping
2007 Att arbeta i projekt, Wenell
2002 MOD, Mångfald och dialog, steg 2, Sensus
1999 Förberedande chefs- och ledarskapsutbildning, Skara stift och PU
Organisationsutveckling
1998 Kvinna i ledarskap, Fjellstedtska stiftelsen och Kontura, Uppsala



YRKESERFARENHET
Pågående
2011- Domkyrkokaplan för undervisning
2003- Pastoralt och verksamhetsansvar för soppmässan, liturgiskt diakonalt
arbete bland hemlösa
2004- Pastoralt och verksamhetsansvar, Svenska kyrkans arbete på
gymnasieskolorna i Uppsala
Avslutade
2002-2011 Domkyrkokomminister i Uppsala
2003-2005 Projektledare, nedläggning av Mikaelskyrkan
2002-2003 Projektledare, Livskunskap, fältarbete med barn och unga på
grundskolenivå, i samarbete med socialtjänsten
2001 Vik domkyrkokomminister, Almtunakyrkan och S:t Pers kyrka, Uppsala
1995-2001 Komminister, Stora Mellby och Lagmansereds församlingar, Skara stift,
pastoralt ansvar och delegation för kyrkoråden i respektive församlingar
1994-1995 Komminister, Trollhättans församling, särskilt ansvar för skolfrågor
1993-1994 Pastorsadjunkt, Trollhättans församling



1992-1993 Caroli församling, november och januari
1992 Pastorsadjunkt i Stora Mellby pastorat (juni-augusti)



Under studietiden i Uppsala arbetade jag som vårdbiträde inom psykiatrisk vård på
Södra Älvsborgs Länssjukhus, inom klädhandeln som butiksbiträde, som
barntimmeledare i Gottsunda församling, Uppsala och som ungdomsledare och
lägeransvarig, husmor och lokalvårdare i Borås kyrkliga samfällighet.
Till min tidigaste yrkesverksamhet hör arbete i ventilationsindustrin, IMP konsulter AB
i Skövde, med uppdrag som byggnadsingenjör och konstruktör. Tidigare har jag varit
lärarvikarie i Borås grund- och gymnasieskolor, vik församlingsassistent i Borås
kyrkliga samfällighet och har arbetat inom hemtjänsten i Borås kommun.



UPPDRAG
Styrgruppsuppdrag
2011- Styrgruppen för Gränbyprojektet, Svenska kyrkan på Gränby köpcentrum,
Uppsala
2009-2011 Styrgruppen för Ebbas second hand, Uppsala stadsmission
2005-2008 Styrgruppen för av rikskyrkan finansierade projektet: Soppmässan än sen
då? Fältarbete för hemlösa och boken om Soppmässan
Särskilda uppdrag
2011 Judendom, kristendom och islam. Debatt mellan religiösa företrädare.
Fyrisskolan, Uppsala, 2011
2011 Krishantering och planering och genomförande av manifestation efter
katastrofen på Utøya och Oslo, Uppsala domkyrka
2008-2011 Vikarierande kyrkoherde i Uppsala domkyrkoförsamling periodvis under
somrarna


Pågående förtroendeuppdrag
2011- Kaplan, Västgöta Nation, Uppsala
2010- Fullmäktigeledamot, Länsförsäkringar, Uppsala
2010- Ordinarie ledamot i Kyrkomötet
2010- Ordinarie ledamot i Stiftsfullmäktige i Uppsala
2001- Kaplan för Skara stiftsgrupp i Uppsala

Avslutade förtroendeuppdrag
2006-2009 Teologiska institutionen, Uppsala universitet, doktorandrådets
representant i rekryteringsgrupp för personalanställningar
2004 Kaplan för Ekho, Uppsala
2000 Morgonandakter i P1, SR, Göteborg
1995 Ordförande och initiativtagare till Forum för kvinnliga präster i Skara stift
1993-1995 Medarbetare i prästmötesberedningen, Skara stifts prästmöte
1993 Arbetsgruppen för fortbildningsfrågor i Skara stift


Inspiratörs- och föreläsningsuppdrag
2011 Svenska kyrkans Unga, Skara stifts Allhelgonaläger. Om tro och vetande.
Skagagården
2011 Svenska kyrkans Unga, Uppsala stift. Ledarskap och andlighet i liturgiskt
socialt arbete, Bollnäs
2011 KY Begravningsentreprenör, Sensus. Begravningsskick. Uppsala
2011 Fotboll, religion och riter. Uppsala stadsmission
3
2007- Svenska kyrkans grundkurs, Uppsala stift. Strategier för
volontärverksamhet och soppmässan för hemlösa. Uppsala
2008- Församlingspedagogutbildningen. Strategier för volontärverksamhet.
Sigtuna
2006-2007 Svenska kyrkans pastoralinstitut. Strategier för volontärverksamhet och
Soppmässan, Uppsala
2008 Svenska kyrkans pastoralinstitut. Vuxet lärande och volontärverksamhet.
Uppsala
2008 Prästutbildningen, Johannelunds teologiska högskola. Om predikan.
Uppsala


Under studietiden i Uppsala var jag under två perioder vice ordförande och ordförande
i Skara stiftsgrupp i Uppsala. Fram tills jag påbörjade mina studier vid Uppsala
universitet har jag varit verksam som ungdomsledare i Svenska kyrkans unga, men
främst i Ansgarsförbundet. Under min uppväxt har jag varit minior, junior, senior och
ledare i Ansgarsförbundet i Gustav Adolfs församling i Borås.


Författarskap
2010 Åblad Lundström, Carin. När livet oväntat förändras. Föräldrars
erfarenheter efter spädbarnsdöd, med särskild hänsyn till ritualers
funktion. En religionspsykologisk studie, doktorsavhandling Uppsala
Universitet
2008 Medförfattare i: Andrae, M (red). Soppmässan. Hallgren och Björklund
förlag AB
2004 Medförfattare i: Trovärdig, kyrka och funktionshinder. Nummer 3/2004.
Diakonistiftelsens skriftserie


Personliga drivkrafter
Det som har varit och är viktigt för mig är: samtal och möten med människor i alla
åldrar och situationer: skolungdom, studenter, vuxna, äldre, hemlösa, invandrare,
bofasta, kvinnor och män. Mitt religionspsykologiska intresse genomsyrar även mitt
församlingsarbete. Jag är särskilt intresserad av andlig utveckling och andligt
ledarskap. Det har tidigare präglat mitt arbete med utveckling av volontärkonceptet i
församlingen och präglar även mitt nuvarande undervisningsuppdrag.
I församlingsarbetet är diakoni och själavård ett annat prioriterat område för
mig, inte minst genom mitt arbete med hemlösa – där jag har ett av mina pastorala
ansvarsområden. Under huvuddelen av mina yrkesverksamma år har jag arbetat med
utåtriktad församlingsverksamhet nära olika samhälleliga och andra privata aktörer
som exempelvis Stadsmissionen. Samtidigt har jag alltid haft förankring i liturgin. Jag
ser allt utåtriktat arbete i kyrkan som en rörelse från och in emot altaret.



Genom min yrkeserfarenhet och i förtroendeuppdrag har jag erfarenhet av
Svenska kyrkan på alla nivåer: församling, stifts- och på riksnivå.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar