fredag 6 januari 2012

CV - Leif Nordlander

Leif Nordlander, född 1953-09-04, i Nederkalix församling, Luleå stift och uppvuxen i Boden (Överluleå församling). Där gick jag i skola från ettan t.o.m. gymnasiet (samhällslinjen) som avslutades våren 1972. Jag hade med hjälp av min konfirmationspräst och kyrkoassistenten kommit fram till att det jag kände i mitt hjärta som en kallelse att bli präst var rätt och började hösten 1972 ht på Uppsala Universitet.



Läsåret 1973-74 gjorde jag studieuppehåll och arbetade som assistent i Svenska församlingen i London där mina kontakter med engelska kyrkan inleddes och som ännu idag har stor betydelse för mig. Jag studerade S:t Augustinus och monastisk spiritualitet vid the Christian Institute, knuten till All Saints, Margaret Street, London.


Höstterminen 1974 återupptogs studierna och jag tog ut min teologie kandidatexamen 1976 och gick sedan ”prakten” ht 1976 med Martin Lönnebo och Gunnar Sundin som huvudlärare.
30 januari 1977 prästvigning i Skara domkyrka förrättad av biskop Helge Brattgård, som föregicks av prästexamen inför Skara domkapitel den 28 januari 1977.
1977 tjänstledig för vtp genom Sveriges Kristna Ungdomsråd med placering hos Svenska kyrkans mission i Uppsala. Genom denna placering har hela min tjänst som präst formats med en tydlig missionsinriktning.


1978-01-01 missiv till Trollhättans församling som pastoratsadjunkt där jag efter två månader fick uppgiften som sjukhuspräst. Från och med 1978-07-01 utnämnd till kyrkoadjunkt i samma pastorat med bibehållen uppgift som präst med särskilt ansvar för Trollhättans kyrka och sjukhuset. Jag blev sedan komminister från 1979 likaledes i Trollhättan. Där var jag vid sidan av uppgiften som sjukhuspräst (50%) ansvarig för uppbyggnaden av Kyrkans gård – Sandhem i Götalundens distrikt tills 1986-06-30.


1986-07-01 förordnades jag som pastorsadjunkt i Danmarks församling, Uppsala stift, och som stiftsgårdspräst vid Breidagård med särskilt ansvar för själavård, kurser och retreater.


1988-07-01 återkom jag till Skara stift efter att ha sökt och fått tjänsten som komminister i Sunnersbergs pastorat med placering i Otterstads församling. Efter 11 månader blev jag vice pastor, därefter vik. kyrkoherde samt från och med 1990-08-01 kyrkoherde i Sunnersbergs pastorat. Tiden i Sunnersberg kom att bli 17 år sammanlagt. Under denna tid restaurerades Rackeby, Gösslunda, Sunnersberg och Skalunda kyrkor med allt vad det innebar av ansökningar för kyrkobyggnadsbidrag och diverse tillstånd i samarbete med länsmuseum och kyrkoantikvarie. Mindre reparationer gjordes även i S:ta Marie kapell. Det största projektet under denna tid var dock Kyrkans gård –Lockörn 1991 som också kom att byggas ut under denna tid med en modern förskoleverksamhet. Rackeby, Kyrkans gård – Lockörn, Gösslunda och Sunnersberg försågs också med nya orglar samt Otterstads kyrka och Kyrkans gård med nya flyglar. Musiken är av stor betydelse.



Under denna tid utökades pastoratets verksamhet väsentligt och hade vid avslutning av tjänsten c:a 25 medarbetare där över hälften nyrekryterades under den tiden. Sunnersbergs pastorat expanderade mycket starkt under denna tid. Som exempel på den starka utvecklingen kan vi se konfirmandarbetet som också utvecklades ekumeniskt med Svenska Missionskyrkan och i samarbete med idrottsrörelsen. Det diakonala arbetet och det internationella engagemanget med vänförsamlingsarbete mm, hade också en stark utveckling under denna tid liksom barnverksamheten.
Under min tid som kyrkoherde sammanslogs pastoratets sex församlingar till en vilket slog mycket väl ut..


2002 Tjänstledighet och semester 10 veckor. Under sommaren 2002 arbetade jag som präst i Sheffield Cathedral med fullmakt (licence) från ärkebiskopen David Hope, York.
2005-08-01 Kyrkoherde i Lysekils pastorat, Göteborgs stift. Jag blev uppmuntrad av förtroendevalda och medarbetare i Lysekil att söka denna tjänst och fick den. Här konsoliderades och befästes det diakonala arbetet Arken som inletts under företrädaren som projekt. EU-bidrag söktes och beviljades för utvecklings- och studieresa till Sheffield, England. I Lysekil omorganiserades pastoratet en del. Engagemang för ”Kyrkor på kusten.”

2008-08-16 tillträdde jag tjänsten som kyrkoherde i Vara pastorat och vilken jag fortsatt har. Vara pastorat är Skara stifts till antalet kyrkor det största pastoratet med 24 stycken samt ett gravkapell och sex församlingshem samt ett flertal ekonomibyggnader. Vi blev ett helat nytt ledningsteam i Vara och har under denna tid fått ta tag i många frågor, främst ekonomi. Jag har personligen ett stort intresse för dessa frågor och har ett utmärkt samarbete kring det med såväl förtroendevalda som ledningsgrupp. Under min tid i Vara har vi hämtat mycken inspiration från våra systerkyrkor runt om i världen och myntat begreppet ”Vara i Världen”. Först hade vi en fortbildningssatsning våren 2009 på hemmaplan med team från S:t Thomas Crooke’s Philadelphia Campus (Church of England) i Sheffield, England, där medarbetarnas gåvor stod i centrum.


Under 2010 tog jag initiativ till gudstjänstutvecklingsprogram, som nu sker i Skara stift, med nuvarande biskopen i Linköping Martin Modéus som föreläsare och inspiratör och under hösten 2011 deltog prästerna i en internationell konferens kring församlingsutveckling vid det engelska prästseminariet Ridley Hall, Cambridge med deltagare från Papua Guinea, Australien, Nya Zeeland, Kanada, USA, Norge, Danmark och från Vara pastorat under ledning av ett engelskt team. Huvudsyftet är att finna nya uttryck för att vara kyrka i 2000-talets Skara stift och Sverige.


Det internationella engagemanget har fått en konkretion och utveckling såväl i pastoratet som kontraktet för Bweranyange Girl’s Secondary School, Karagwe, Tanzania.
I Vara pastorat har den ekonomiska verkligheten gjort sig påmind och de smärtsamma frågorna om uppsägning av personal blivit aktuella.

Familjesituation
Jag är sedan 1975 gift med Ingrid, som är kantor och församlingspedagog. Vi har fem barn och sex barnbarn. Mina föräldrar bor i Boden i Norrbotten där pappa varit åkeriägare och mamma civilekonom och skattedirektör.

Förtroendeuppdrag, studieresor mm
Redan som tonåring blev jag distriktsordförande i ett av våra politiska ungdomsförbund i Norrbotten
Elevråds/kårsordförande under studietiden både på högstadiet och gymnasiet
Under studietiden i Uppsala diakonalt engagerad i Lördagssångarna som besökte ensamma, socialt utsatta och äldre. Viktigt för min förståelse av det diakonala arbetet.
1979 Sekreterare och ordförande i missionsrådet i Skara stift under c:a 15 år.
1983 deltog jag i en studieresa och ett utvecklingsprogram för den evangelisk lutherska kyrkan i Tanzania som jag ännu idag ser resultat av
1988 ledamot av Kållands kontraktsråd som sedemera blev Kålland-Kinne kontraktsråd intill 2005 då jag flyttade från stiftet.
Jag har sedan 1988 deltagit i team och lett själavårdskurser vid Åh stiftsgård i Bohuslän med temat ”Hela hela människan.”
1993 studieresa med missionsrådet i Skara stift och Sunnersbergs pastorat till nordvästra stiftet i Tanzania. Jag har därefter gjort ytterligare 12 resor till Tanzania för projekt och utvecklingsprogram. Denna resa kom att få oanade positiva konsekvenser i framtiden.
1995 Studieresa till Sydöstra stiftet i Sydafrika (ELCS-SED) med biskop Lars-Göran Lönnermark och TD Karin Sarja
1996 Studieresa med missionsrådet från Skara stift i sydöstra stiftet
1997 Ungdomsprojekt med sydöstra stiftet med 10 ungdomar på besök i Skara stift
1998 Deltagande med att leda seminarium vid Kyrkornas världsråds åttonde generalförsamling i Harare som föregicks av förberedelsearbete tillsammans med representanter från ELCSA-SED vid Umpumuhlo prästseminarium. I detta projekt deltog stiftsinformatören Kerstin Larsson och dåvarande komministern i Lekåsa, Helene Tärneberg-Steed. Gjorde även besök i Kenya och Tanzania i samband med detta och var ute 6 veckor.

Jag har även varit ledamot av stiftsfullmäktige till 2005, stiftsstyrelsen 2000-2005, ersättare i au 2004-2005 samt ersättare i dåvarande Skara stifts folkhögskolas, numera Hjo folkhögskola, styrelse.

2002 och fortsatt ledamot i Nils och Anita Danielsons stiftelse för hjälpverksamhet med stöd till olika projekt i utvecklingsländer runt jorden inom utbildnings-, hälso- och sjukvårdsområdena. Fnv initieras bl.a. ett stort diakonalt projekt med den lutherska kyrkan i Ingermanland för människor som behöver bryta sitt kriminella beteende.
2010 deltog jag i utbytet med den evangelisk-lutherska kyrkan i Bayern (ELKB) med svarsbesök i Vara från pastor Brigitte Funk. Ett mycket givande utbyte där vi knutit vänskapsband mellan församlingar och personligt mellan våra familjer..
2010 sammankallande för internationella kommittén i Vara Rotary klubb med ett projekt för utrustande av en förlossnings- mödra- och barnavårdsklinik invigd av ärkebiskop Wejryd november 2010.
2010- ledamot av Kyrkomötet efter att ha blivit kryssad från sista plats till första av över 200 personer. Det kanske säger något om förtroende. Ett uppdrag som jag lämnar om jag skulle väljas till stiftets biskop. Jag anser att det inte är förenligt med ett sådant uppdrag att tillhöra en nomineringsgrupp i kyrkomötet.
Jag har också varit ersättare, ledamot, vice ordförande och de sista åren ordförande för Oasrörelsen i Sverige men avgick under 2011 från styrelsen efter 15 år.

Utbildning, urval förutom teologie kandidatexamen 1976
Jag utbildades under 1980-talets första hälft i själavård genom den ekumeniska själavårdsrörelsen Helhet genom Kristus och är idag skolledare inom HgK.
Retreatledarkurs i Rättvik med sedermera ärkebiskopen Gunnar Weman som utbildare
Jag har gått Skara stifts 2-åriga själavårdsutbildning på stiftsgården Lilleskog
Ett flertal prästutbildningsprogram genom Skara stift
Kyrkoherdekurs igenom PU-konsult i Skara stift
Kyrkledarhögskolan vid Stiftelsen Fjellstedtska skolan i Uppsala (60 poäng enligt det gamla beräkningssystemet)
Kurs inför att tjänstgöra i den anglikanska kyrkan vid Fjellstedtska i Uppsala
Studier i klassisk grekiska 1985-86 och hebréiska 1986-87
Studier i engelska språket på 40 p-nivå vid högskolan i Skövde
Kyrkoherdeutbildning 2006 i Göteborgs stift, med stiftsadjunkt Hans Almer som ansvarig
Gudstjänstutvecklingsprogram med Martin Modéus 2010-11
Missional Church and Fresh Expressions september 2011

Tankar om kyrkan och biskopsämbetet
Biskopens främsta funktion är som jag ser det att samla stiftet och dess olika kyrkliga traditioner. Det andliga ledarskapet för stiftet är en viktig med en tydlig närvaro i kontrakt och församlingar.



Svenska kyrkan och Skara stift står inför en rad förändringar och om den föreliggande strukturutredningens förslag beslutas av kyrkomötet så kommer biskopens agerande och ledarskap i detta vara av största vikt. Jag vet med mig att jag har gåvan att kunna sammanföra och sammanjämka olika ståndpunkter så att konsensus kan uppnås.
Biskop Helge Brattgård talade ofta och gärna om skarastiftsandan. Ett uttryck för den respekt som fanns mellan olika traditioner i vårt stift och där man talar väl om varandra menar jag är något att sträva efter att bevara och utveckla.
Svenska kyrkan står i en missionssituation. Alltfler lämnar kyrkan och söker sig till andra sammanhang medan den andliga törsten fortsatt är stor när man som präst möter människor i livets olika och utsatta situationer. Här behövs en stiftsinstruktion med tydligt missionsfokus kring hur vi når människor i en förändrad tid med ett tidlöst budskap. I den anglikanska kyrkans stift har man mission statement. Wakefield har i linje med flera stift: Transforming Lives, Transforming Congregations,Transforming Communities vilket betyder ”förvandla liv, förvandla församlingar, förvandla samhällen/gemenskaper.” Vi kan lära av dem.
Folkkyrkotanken såsom den beskrevs från begynnelsen: ”Sveriges folk - ett Guds folk” är naturligtvis ett uttryck för ungkyrkorörelsens iver att nå ut med evangelium till alla som bor och bygger i Sverige. Svenska kyrkan som en folkkyrka i betydelsen att hon omfattar flertalet av dem som lever i vårt land håller sakta men säkert att förändras. Vi måste möta den situationen med frimodighet och kraft.



Vi behöver hjälp från våra systerkyrkor både i Afrika, ELCSA-SED, i Tyskland, ELKB och i England Wakefields stift, med detta arbete. En fruktbar dialog med våra vänner är nödvändig där de inte bara stryker medhårs utan också vågar säga obekväma saker om de så skulle finna nödvändigt. Vänner emellan ska säga som det är och inte bara vara artig.
Svenska kyrkans kyrkoordning talar om kyrkans uppgift: fira gudstjänst, bedriva utbildning samt utöva diakoni och mission är fyra uttryck för vår kallelse som kyrka. Inget av orden kan i egentlig mening existera utan det andra men gudstjänsten är källflödet för alltsammans. Relationen till Gud och till medmänniskor är viktiga delar i detta arbete.
Biskopens närvaro i kontrakt och församlingar är viktig. Mötet med folket i stiftet bör prioriteras.

Publikationer/uppsatser:

Uppsats i nya testamentets exegetik för 40 p nivån ”Anamnesis - åminnelsemotivet i nattvarden” för professor Lars Hartman 1976
”Döden - sorgen - vården : studier av anhöriga och medarbetare i människovården och deras upplevelser av döden” / Svein Grönnevik, Pär Kide, Leif Nordlander ISBN 91-44-23521-6 Lund : Studentlitt., 1985 Serie: FoU-rapport / Vårdförbundet SHSTF
“Leadership in an African Setting” Uppsats för Kyrkledarhögskolan. Stiftelsen Fjellstedtska skolan och Institutionen för lärarutbildning vid Uppsala universitet.

1 kommentar: