tisdag 23 augusti 2011

Inger Lindeskog. En kristusdoftande personlighet

"Det är viktigt att alla präster och diakoner i stiftet kan se vår näste biskop som sin andliga ledare, att vi hittar en person som många kan sluta upp kring.

Jag har två huvudfavoriter i nuläget. Båda prästvigdes vid 27 och blev kyrkoherdar i 35-års-åldern. De är tydliga andliga ledare som kan samla och ena människor och som man gärna vänder sig till i sina svåra stunder. Båda gräver energiskt där... de står, men har en tydlig utblick utanför det lokala och nutida. Höjda över det kyrkopolitiska tjäbblet är de inriktade på att ge andlig föda och visa Guds folk på den Väg vi bör vandra. De har dessutom de personliga och yrkesmässiga egenskaper jag värderar allra högst:
1) en Kristus-doftande personlighet, d v s en strävan efter att bemöta alla lika och Andens frukter märkbara i sina liv och
2) ett tydligt fokus på församlingsbyggande utifrån gudstjänstens centrum. De jag gärna ser som biskopar är:

- Fredrik Modéus, 47 år, som redan nämnts i detta sammanhang, varför jag inte säger något mer om honom än följande: Hans bok "Mod att vara kyrka" gjorde mig lycklig i flera månader efter att den kommit ut. Läs den - om du inte redan gjort det!

- Carl Sjögren, 52 år, kyrkoherde i Ulricehamns pastorat, kontraktsprost vid 38 år, medverkande vid Ideellt forums utbildning "Att leda ideella" & på medarbetardagen i Skara den 6 september med seminarier kring gudstjänst/delaktighet i gudstjänsten/arbete med gudstjänstgrupper.

Inger Lindeskog"

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar