söndag 8 januari 2012

CV - Hans Almer

Hans Almer född den 26 januari 1952.
Adr: Billdals Trädgårdsväg 1,
427 38 Billdal
Epost: hans.almer@svenskakyrkan.se
Tfn: 031-91 32 17; 771 30 12; 0706-18 16 26 mobil)

Bakgrund
Jag är uppvuxen i Finja utanför Hässleholm i norra Skåne med två syskon. Min far prästvigd, en period lektor på gymnasiet i Vänersborg och min mor operationssköterska och sedermera husmor med personalansvar på lasarettet i Lund och vårdlärare. Hemmet var kristet; särskilt minns jag från ”barnaåren” cykelturerna bakpå mors cykel på väg till söndagsskolan där mor var söndagsskollärare.

Familj
Jag är sedan år 1974 gift med Britt-Marie, rektor, med rötterna utanför Växjö. Tillsammans har vi fyra barn; Sara, Johan, Margareta och Elisabeth.

Utbildning
Jag tog ”studenten” 1970 i Hässleholm. Tänkte först bli lärare men bestämde mig sedan för att läsa teologi i Lund. Läste i Lund mellan åren 1970-1974 och tog min teol.kand. under våren 1974. Under studieåren engagerade jag mig i studentkåren och satt under flera år med i teologiska studierådet med ansvar bl.a. för religionskunskap och tros- och livsåskådningsvetenskap. Berikande under dessa år var också att få vara med och starta bokhandeln Arken för kristen och teologisk litteratur. Under hösten 1974 gick jag ”prakten” och prästvigdes för Växjö stift till julen 1974.

Parallellt med tjänstgöring kom jag sedan att förverkliga planerna på att bli lärare. Blev färdig med min ämneslärarutbildning 1993. Under 1990-talet kom jag utifrån mina pedagogiska studier att intressera mig för hur predikan kan nå fram och bli ett ”tilltal” till den som firar gudstjänst. Det resulterade i en teol.lic. 1996 och att jag blev teol.dr. 1999 på en avhandling om predikan. Under mina ”tjänstgöringsår” har jag också bland mycket annat gått ledarskapskurs, handledarkurs och själavårdskurser.

Tjänster
Jag kom att missiveras som pastorsadjunkt till Huskvarna där jag var 1974-1975 med ansvar för ungdomsarbetet. År 1975 blev jag utsedd till komminister stationerad i Åseda och med tjänstgöring i två landsbygdspastorat. Det innebar förutom sedvanliga prästuppgifter att jag i det ena pastoratet på delegation från kyrkoherden var ordförande i ett par kyrkoråd.
Mellan åren 1979-1984 var jag biträdande pastor vid Bräcke diakoni i Göteborg. Det innebar tjänst i Bräcke kyrka, då distriktskyrka inom Lundby församling, med gudstjänster och konfirmandarbete med funktionshindrade ungdomar. Det innebar också undervisning i diakonutbildningen, särskilt i kyrkokunskap om Svenska kyrkans organisation och arbetsformer. Även sedan jag lämnade Bräcke har jag forsatt att undervisa i diakonutbildningen, de allra senaste åren i bibel- och kyrkokunskap.

1984 blev jag stiftsadjunkt i Göteborgs stift med ansvar för utbildningsfrågor. Arbetet kom att innefatta ansvar för den årliga obligatoriska prästfortbildningen, kursverksamhet för blivande präster och veniater. I mitten av 1980-talet aktualiserades behovet inom Svenska kyrkan av ledarskapskurser för kyrkoherdar, så också i Göteborgs stift. Jag kom att få stå med i detta arbete från början och har från 1990-talets mitt och framåt ansvarat för dessa chefsprogram. Efter kyrkomötets beslut år 2007 om en obligatorisk behörighetsgivande utbildning för blivande kyrkoherdar satt jag med i styrgruppen på kyrkokansliet i Uppsala som tog fram utbildningen.

Under en följd av år har jag också mitt stiftsarbete bestått av utbildningar i pastorat och samfälligheter kring frågor som berör kyrkans identitet och organisation.

För närvarande koncentrerar sig mitt arbete kring mål- och visionsfrågor med fokus på församlingsutveckling, arbete med församlingsinstruktioner och att utveckla arbetet med kommande biskopsvisitationer.

Uppdrag
Sitter för närvarande som förtroendevald i min hemförsamlings distriktsråd och i samfällda kyrkofullmäktige.

Böcker – artiklar
Förutom olika artiklar och litterturrecensioner har jag bl.a. skrivit:
Påskdagen predikar. Gudstjänstdeltagare uppfattar Påskdagens predikan (Lic. uppsats, Teologiska institutionen. Lunds universitet) 1996
Variationer av predikouppfattningar i Svenska kyrkan. En fenomenografisk undersökning om predikanter och åhörare (Bibliotheca Theologiae Practicae 62) 1999
En relevant religionsdidaktik för vår tid. (I Björn Ryman red: Forskning pågår… Från Svenska kyrkans forskningsdagar 2005) 2007
Kyrkan som arbetsplats. Om styrning, ledning och medarbetarskap (tillsammans med Bo Westergård) (PU Organisationsutveckling AB) 2010


Om Kyrkan

Jag vill verka för en öppen folkkyrka som med centrum i Jesus Kristus välkomnar människor. En folkkyrka som på en och samma gång är öppen och tydlig och som räknar med var och en som medarbetare för Guds rike. Vi utgör ett gemensamt VI – människorna i våra församlingar, förtroendevalda, präster, diakoner, pedagoger, musiker och andra medarbetare.

Några framtidsfrågor som vi särskilt behöver arbeta med är hur vi kan kombinera ett gott församlingsliv med ändamålsenliga strukturer. Utveckling av församlingens gudstjänstliv med dop, konfirmation och ungdomsarbete är centralt. Hur kan församlingen bli en ”missionerande” mötesplats med ett evangelium som tilltalar och berör såväl ung som gammal? En alltmer påträngande och avgörande fråga menar jag handlar om alla människors lika värde där vi som kyrka kan utgöra skillnad i samhället.

Tillsammans får vi utgöra ett trotsigt hopp som andas framtidstro präglade av nyfikenhet, utmaning, engagemang och tjänande; dvs. en kyrka som lever i NUET.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar