söndag 31 juli 2011

Reine Toth föreslår Fredrik Modéus

"Här kommer ett förslag från en pastorsadjunkt, varför ni får ta det för vad det är. Mitt förslag är en person som är deltagare i den här gruppen — Fredrik Modéus. Fredrik var aktuell som kandidat vid biskopsvalet i Göteborgs stift men tackade sedan nej. Vi kan ju hoppas att det var för att ville vänta in Skara stift:) Även om han tackade nej då, tycker jag vi ska ställa frågan till honom nu. Bara för att omständigheterna inte var de rätta då, kan vi inte ta för givet att samma sak gäller nu. Nu är det ett nytt biskopsval i ett annat stift med andra förutsättningar. Ett år har dessutom gått sedan dess och saker och ting förändras i livet.

Jag har mött Fredrik två gånger. Första gången var förra hösten då han bemödade sig att ta sig till Uppsala enbart för att träffa Skara stiftsgrupp. Andra gången var nu i våras på Johannelund, då han hade sin sedvanliga föreläsning hos praxisterminen. Båda dessa möten har gett mersmak hos mig, och jag fick genast känslan ”biskopsmaterial!”

Jag blev oerhört inspirerad när jag lyssnade på Fredrik. Hans forskning fick tyngd i mina öron, dels för att det grundar sig på faktiska förhållanden inom Svenska kyrkan, dels för att han talar utifrån utgångspunkten att han vet vad det innebär att vara församlingsledare. Som person har jag uppfattat Fredrik som socialt kompetent, trevlig, skärpt, strukturerad och inlyssnande. Han inger stort förtroende.
Med Fredrik som biskop skulle vi få en biskop som tänker församling, och vilket stift i Svenska kyrkan skulle inte ha enormt mycket att vinna på att få in än mer av det tänket. Och genom Fredrik skulle Skara stift stå väl rustade inför en av de största utmaningarna som väntar Svenska kyrkan i framtiden — nämligen att åstadkomma en större delaktighet och ett ökat lekmannaengagemang. Så genom Fredrik Modéus skulle Skara stift bygga in ett tänk och en handlingskraft som borgar för en god framtid i stiftet.

Fredrik är en unik person i Svenska kyrkan. Han har varit en av ledande kuggarna, ja kanske själva nestorn, när det gäller att bygga upp Helgeands församling i Lunds stift, där har tjänstgjort som komminister 97-99 och som kyrkoherde 00-08. Under Fredriks tid skedde en rejäl utveckling av gudstjänstlivet där, och han utvecklade ett framgångsrikt arbete med gudstjänstgrupper och delaktighet i församlingslivet. Helgeands församling är idag en församling som ofta omtalas som en förebild, vilket Fredrik har mycket stor del i. Sedan har Fredrik fortsatt vidare och börjat forskning kring gudstjänstliv/församlingsliv i Svenska kyrkan. Detta har bl.a. renderat i boken Längta efter liv som är ett resultat av en undersökning av 35 församlingar i Svenska kyrkan. Tidigare har Fredrik även skrivit boken Mod att vara kyrka.

Fredrik skulle vara en biskop som i bagaget har med sig den unika kombinationen att ha varit med att bygga upp en församling på ett framgångsrikt sätt, förenat med konkret forskning om detsamma. En forskning som för övrigt har blivit mycket uppmärksammad i kyrkSverige.

Just att det sammanhang han har varit i (Helgeand) också har genererat en numerär tillväxt är en faktor som inte får glömmas bort. Jag anser det viktigt att den som blir biskop på sitt cv har med sig att hon/han inte bara har bidragit kvalitativ växt i den/de församling/ar hon/har tjänstgjort, även om det också är högst centralt, utan också att det är en person som har bidragit till en kvantitativ tillväxt i sin församling. Jag önskar en biskop som kan bidra till att både att människor ska kunna växa i sin tro (kvalitativ växt), men också kan bidra till att antalet kristna ökar i Skara stift (kvantitativ växt).. Detta tror jag Fredrik eventuellt skulle kunna vara rätt person till..

Åldersmässigt (född 1964) ligger dessutom Fredrik väldigt rätt för detta val. Hans ålder innebär att det skulle bli en långsiktig lösning och att man inte behöver utlysa nytt biskopsval den närmsta tiden. Problemet att vinna förtroende hos den äldre generationen, vilket kan dyka upp om personen ifråga är kring 40 år, torde heller inte dyka upp i Fredriks fall. Åldern är således idealisk: Ungdomlig — men inte för ung. Erfaren — men inte för gammal.

Tror för övrigt det finns en stor psykologiskt värde i att de anställda och de förtroendevalda runt om i stiftet skulle veta (med Fredrik) att biskopen i Skara är en person som har en stor del av sitt hjärta (egna erfarenheter) och hjärna (teologisk kompetens på området) i det lokala, vanliga, slitsamma församlingslivet. Jag ser framför mig att det skulle vara en stor motivationsfaktor för anställda i församlingarna att ha en biskop med Fredriks egenskaper.

Fredrik Modéus, om du läser detta vill jag bara säga två saker.
1. Skarastiftsandan finns bara i Skara stift!
2. För en tid sedan fick jag höra nuvarande biskops förklaring av Skarastifts-symbolen. Den består av tretton stjärnor, där en som är lite större finns i mitten omgiven av de tolv andra. Biskopen förklarade (lite halvt skämtsamt) att det är Skara stift i mitten omgiven av de andra stiften. Så Fredrik, ska du nån gång bli biskop så ska du väl vara det i stiftet med den stora stjärnan (tänk Josefs dröm) :)..

Reine Toth, präst i Lidköping"

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar